Dit jaar vieren we dat Nederland 75 jaar bevrijd is. Leven in vrijheid, dat is een groot goed.
Vrijheid is een breed begrip. Vrij zijn als in veilig en kunnen zeggen wat je vindt, is waar ons land voor staat. Elke dag zie ik een stukje vrijheid staan op mijn kast. Het is een klein schilderijtje, dat mijn oma fietsend door de rokende stad op weg naar de Unilever in 1940 uit de puinhopen van het Bombardement van Rotterdam haalde, in de hoop dat ze het ooit terug kon geven aan de eigenaar. Helaas... Het schilderijtje is beschadigd, maar verder intact. In de zomer dat ik Femnomenaal startte, overleed oma. Het schilderijtje doet mij denken aan de vrijheid waarvoor onze opa`s en oma`s gevochten hebben. Maar ook voor de vrijheid die ik heb om met Femnomenaal te doen wat goed is en voelt. Elke nieuwe medelander die ik spreek, zet grote ogen op als ik zeg, dat je in Nederland gewoon kunt zeggen en schrijven wat je vindt. Met respect voor de ander. Dat je in Nederland kunt zijn wie je bent, zonder gevangen gezet te worden. Dat het maandelijkse NL-Alert écht is om te testen. En dat kinderen hier gewoon in de winter in het donker naar de sportvelden fietsen. Zo normaal, vrijheid. Maar dat is niet de soort vrijheid die ik bedoel. Ik doel op de volgende fase van vrijheid. Die vrijheid die je pas kunt voelen als je veilig bent. Autonomie. Wikipedia omschrijft het zo: Autonomie is de vrijheid van een entiteit, bijvoorbeeld een individu, organisatie of natie om zelfstandig beslissingen te nemen. Het concept komt voor in politiek, technisch, filosofisch, geneeskundig, moreel en psychologisch verband. Het tegenovergestelde van morele zelfstandigheid werd door de Duitse filosoof Immanuel Kant heteronomie genoemd: een gebrek aan wilsvrijheid dat individuele ontplooiing in de weg staat. Voor mij is autonomie alles. Het zorgt ervoor dat ik mezelf kan ontplooien. Dat ik mij gelukkig voel in mijn privéleven en werk. De vrijheid om in verbondenheid te zijn met mensen die je laten zijn wie je bent en zien wat je wilt en kunt. En ik ben niet alleen. Heteronomie, zoals Kant benoemde, zorgt voor de grote hoeveelheid aan ZZP`ers. 1,2 miljoen Nederlanders werken 'zelfstandig zonder personeel' en 161.000 mensen startte in 2019 hun eigen bedrijf. Even wat feiten: * Een gebrek aan autonomie kost mensen en geld. * Er is een direct verband tussen werknemersresultaten en autonomie. * Autonomie voor behoud van medewerkers in een organisatie. * Leidinggevenden zijn gelukkiger in hun werk ( want... meer autonomie). * Hoe kleiner de organisatie, hoe meer invloed en dus autonomie. * De werkplek, ruimte en tijd indelen zoals dat past bij de werknemer zorgt voor een gevoel van autonomie. ( bron: Werkgeluk in Nederland, 2018; World Happiness Rapport 2018; Gallup, 2018) En dan nu? Hoe vergroot je autonomie bij je medewerkers als je te maken hebt met roosters, patiënten en/of leerlingen? * Maak gebruik van het werkverdelingsplan en verdeel het werk zo dat elke medewerker zijn talent kan gebruiken. * Laat het leerstofjaarklassensysteem los en zet mensen in op hun competenties. * Laat teams samen het rooster indelen, nadat ze eerst belangen en visie met elkaar hebben afgewogen. * Zorg voor (een) ruimte(s) die door medewerkers zelf ingericht mag worden. * Maak het budget voor ontwikkeling leidend in je organisatie en laat de keuze bij de medewerker. Veel organisaties zeggen 'nee', tegen een opleiding die niet direct binnen de strategie/ jaarplan past. Vrije keuze betaalt zich terug in andere zaken. Personeel blijft. * Laat starters kiezen of ze in een vervangerspool of met een invalcontract willen werken of meteen op een vaste plek. Laat de keuze reuze! * Wees een held en kleur buiten de lijntjes. Als je het kunt beargumenteren is er geen ambtenaar of minister die dit een negatieve ontwikkeling vindt. Ondertussen geniet ik van twee congressen over kansenongelijkheid, om ervoor te zorgen dat iedereen de kansen krijgt die hij of zij verdient. Wat een bofkont...
0 Comments
3/2/2020 2 Comments OBS De blije kralenplankMisschien ken je ze wel.... "OBS De blije kralenplank" ik moet er altijd enorm om lachen, het sarcasme waarmee de makers ouders een spiegel voor houden en leerkrachten keihard laten lachen. Ik voel me altijd een beetje schizofreen, als ik deze stukjes lees. Als leerkracht moet ik erg keihard om lachen, en als ouder voel ik me altijd een beetje bezwaard. Want wanneer ben je een zeikerd en wanneer moet je gewoon opkomen voor het recht op goed onderwijs voor je kind. Ik werd getest. Afgelopen week. De meester van mijn zoon stapt op. Om begrijpelijke redenen vind ik als leerkracht en loopbaanbegeleider. Je moet niet iets doen als dit niet helemaal is waar je hart ligt. Dat kan echt niet in dit beroep. Dan ga je er aan onderdoor. Om onbegrijpelijke redenen vind ik als ouder. Midden in het jaar. In een groep, die pedagogisch en didactisch om rust vraagt, die vorig jaar ook al een half jaar een vervanger had. Dusss....stond ik voor mijn gevoel voor een onmogelijke taak. Ga ik er iets van vinden óf wacht ik af en hoop ik op een goed einde. Of vraag ik mijn man om zijn "lekenmening" gewoon over de schutting te gooien. Ik ging, geëmotioneerd, over de staat van ons onderwijs, maar ook over de situatie waarin onze zoon zich nu bevond. Het gesprek was al net zo schizofreen als mijn reacties op OBS De blije kralenplank. Ja, ja ik begrijp het... nee, nee ik weet dat jullie er alles aan doen. Ja, sorry maar als ouder vind ik de gang van zaken echt niet ok. Nee, ik begrijp ook echt dat je er alles aan doet, maar waar vind je ze hè, goede leerkrachten.... Ja, ik probeer er vertrouwen in te hebben, maar vorig jaar was het ook écht niet ok. Nee, ik weet dat jullie toen gekozen hebben voor stabiliteit, beter één leerkracht dan geen. Logisch. Kortom.. het leverde inspiratie op voor dit blog. Want hoe kun je met ouders de samenwerking aangaan. Hoe communiceer je en zorg je voor rust in de school? Hoe zorg je dat als er 'gedoe' is, dat je dan begrip krijgt van ouders en geen tegenwerking. Als adviseur geef ik trainingen over ouderbetrokkenheid en communicatie op dit vlak. In de 14 jaar basisonderwijs heb ik nooit problemen met ouders gehad, echt niet. Ik werkte in de moeilijkste wijken, waarbij we een mix van de samenleving op school ontvingen. Nooit discussies. Geen onverwachte boze ouders na schooltijd. Echt niet. Ik vond dat heel normaal. Maar dat is het niet. Ik vraag mij af, waar gaat het mis of waar kan het beter? Want die ouders hebben we hard nodig in een tijd van stakingen en vechten voor het imago van ons beroep! Ik vroeg het aan ervaren collega`s en ouders om mij heen. Vijf tips van leerkrachten en ouders voor goede warme contacten op school: * Vertel het hele verhaal, niet meer en niet minder. Wees eerlijk en zie ouders als partner * Communiceer op tijd en betrek ouders in de keuze die je maakt, doe het samen. * Vraag ouders om hulp en maak dan vooral gebruik van hun talenten ( niet iedereen wil leesouder zijn) * Je zorgt voor het meest kostbare bezit van ouders. Hou dat altijd in je achterhoofd. Ouders willen alleen maar dat het goed gaat met hun kind. En ze willen voelen dat jij dit ook wilt. * Relatie, relatie, relatie. Ga naar buiten, sta bij de deur van de klas, maak een praatje tijdens de vieringen, vertel iets over jezelf.... echt het levert zoveel op ( ja, ook tijd!) Meer weten? Op 8 april geef ik samen met Johan Siefken een workshop over communicatie met ouders. |
AuteurHier ben ik begonnen met schrijven toen ik voor Because we Carry vrijwilligerswerk ging doen op Lesbos. Het schrijven beviel me goed. Hier vind je dus naast mijn belevenissen op Lesbos ook inspiratie op het gebied van werkgeluk, meedoen in Nederland, loopbaanbegeleiding en andere dingen die mij bezig houden... Archieven
Juni 2024
|
Deze website is gemaakt door Femnomenaal, coaching, training en advies voor onderwijs en werk.
Gebruik van teksten, foto`s afbeeldingen van deze site graag in overleg, foto`s gemaakt door Jesse Wetzer © All rights reserved.
Gedrags- en privacycode en de algemene voorwaarden vind je hier.
Gebruik van teksten, foto`s afbeeldingen van deze site graag in overleg, foto`s gemaakt door Jesse Wetzer © All rights reserved.
Gedrags- en privacycode en de algemene voorwaarden vind je hier.